NOORWEGEN

Land van fjorden en de Noordkaap.

HOMEEUROPANOORWEGEN

De ruige natuur, de uitgestrekte hoogvlakten en de spectaculaire uitzichten. Nergens in Europa ervaar je zo een onbegrensd gevoel van vrijheid dan in Noorwegen. In 2012 reisden we naar het hoge noorden via de pakketboot van Hurtigruten. We voeren door fjorden, dicht bij de kust. Waar zee en bergen elkaar ontmoeten. We trokken ruim de tijd uit om de spectaculaire landschappen te verkennen. Naast de imponerende natuur bezochten we de huidige hoofdstad Oslo en de voormalige hoofdstad Tröndheim. We smolten voor de charme van het mijnstadje Røros, bewonderen de durf van de schansspringers na het bezoek aan Lillehammer en kuierden door de gezellige Hanzestad Bergen.

KIEL - GOTENBURG - OSLOREISROUTE

De ferry van Color Line vertrekt vanop de Schwedenkai in Kiel en brengt ons via het Kattegat naar Gotenburg. Drie uur voor het vertrek parkeren we onze BMW in de wachtrij, de zevende (!) wachtrij, tientallen auto's voor ons. Kiel is een gezellig stadje. We slenteren door de gemütliche straatjes van de Duitse havenstad.
In Gotenburg mogen we bij de eersten van het schip. We cruisen rustig naar Oslo. Het valt ons meteen op. De Noren rijden rustig (100 km/u) op de autosnelweg. Een enkeling overtreedt de snelheidsbeperking. Wij bollen rustig mee aan het gezapige tempo naar Noorwegens hoofdstad.

TOP-15OSLO CENTRUM

1.  De elf haarspeldbochten van de Trollstigen.
  2.  Het adembenemend uitzicht op de Geirangerfjord.
  3.  De absolute charme van Bryggen in Trondheim.
  4.  De levendige uitgaansbuurt van Aker Brygge in Oslo.
  5.  De duizelingwekkende hoogte van de schans in Lillehammer.
  6.   Het achttiende-eeuwse mijn dorpje Roros.
  7.  Het oogverblindende Operahuis in Oslo.
  8.  Het geweldig panorama op Alesund vanop Aksla.
  9.  De angstaanjagende passage door de Trollfjord in de Lofoten.
10.  De symbolische plaats van de Noordkaap.
11.  De betoverende natuur van Grimsdalen.
12.  De imposante en steile oevers van het Sognefjord.
13.  De hemelsblauwe kleur van de Svartivengletsjer.
14.  Het fantastisch zicht op de Lysefjord vanop Prekestolen.
15.  De meest gefotografeerde vuurtoren van Lindesness.

OSLO

We zijn in Oslo. Het regent. Toch wagen we het erop en trotseren we de weergoden. We trekken naar het Akerhus Slott, spectaculair gelegen op een heuvel aan de Oslobaai. Meer donkere wolken trekken samen over Oslo. De hemelsluizen worden wijd opengezet. De regen valt nu met pakken uit de lucht. Onze K-ways bieden geen weerstand meer. De regen loopt in kleine kanaaltjes over onze rug. Kletsnat keren we terug naar ons hotel.
De dag kondigt zich stralend aan. Zonnestralen dringen door de dunne gordijnen van de kamer. Blijgezind trekken we naar het centrum van Oslo. We wandelen door de Karl Johans Gate, die naar het statige koninklijk paleis leidt, bezoeken het Noorse parlement en eindigen in de haven bij het in vurig rode baksteen opgetrokken Radhuset.
De ferry brengt ons naar Bygdøy, eens een eiland in de Oslofjord, nu deel van het vasteland. Bygdøy is naast een populaire toeristische bestemming ook een van Noorwegens meest exclusieve woonwijken. Terug in de haven slenteren we door de gezellige straatjes van Aker Brygge, de gerestaureerde oude haven. Na een lekkere lunch trekken we verder naar het Akerhus Slott, Christiania Torv (plein genoemd naar de oude benaming van Oslo) en het in wit Italiaans marmer opgetrokken operahuis. De unieke en moderne architectuur is betoverend.

AKERHUS SLOTTBYGDØY

AKKERBRYGGEOPERAHUS

ØSTLANDET

In Hamar bezoeken we de ruïnes van de dom (Domkirkeruinerna). Om de restanten te beschermen werd een glazen piramide over de oude domkerk gebouwd. Het biedt een aparte blik op het verleden.
We krijgen veel respect voor schansspringers als we op de honderdtwintig meter hoge olympische schans van Lillehammer staan. Duizelingwekkend smijt de schans zich steil de diepte in. Ontzag voor zoveel durf. Ook veel bewondering koesteren we voor de dapperen die de ontelbare treden naar de top van de schans bedwingen. Wij opteren voor de gemakkelijke oplossing en laten ons door de stoeltjeslift naar de top van de schans hijsen. Het zicht op de omgeving en het provinciestadje Lillehammer is gewoonweg prachtig.
We houden halt bij de stavkirke van Ringebu, een traditioneel gebouwde houten Noorse kerk. De kerk is geblakerd waardoor de rode muren zich dieprood tegen de hemelsblauwe lucht en spierwitte wolkenformaties aftekenen. Zerken omringen de kerk waardoor de omgeving een sacrale rust uitstraalt.
We overnachten aan het Feformeer in de gelijknamige vallei, natuurlijke splitsing tussen het Rondane Nasjionalpark en Jotunheimen. Het hotel verdient nauwelijks een vermelding maar de omgeving is ronduit betoverend.
We rijden naar het Rondane Nasjionalpark, het laatste gebied in het land met kuddes wilde rendieren. Het nationale park is zeer uitgestrekt en heeft hooggelegen boomloze plateaus begroeid met heide en mos. Op de terugweg van Røros rijden we door Grimsdalen, via een spectaculaire veertig kilometer lange weg tussen Folldal en Dovre. Tegen de horizon tekenen zich de afgeronde toppen van het nationale park van Rondane af. Beekjes kabbelen rustig door de groene vallei, terwijl hier en daar een verloren boerderij de kop opsteekt.

LILLEHAMMERRINGEBU

FEFORMEER & RONDANEGRIMSDALEN

RØROS

Tegen de late namiddag bereiken we Røros, een oud mijnstadje. Het stadje ligt in het oosten van Noorwegen, niet ver van de grens met Zweden. Het is alsof we een sprookje binnen wandelen, alsof de tijd er heeft stilgestaan.
We wandelen door het authentieke stadscentrum, bezoeken de als monument beschermde Berstadens Ziir-kerk en sluiten de dag af met een ommetje langs de oude mijnen. Lang geleden werd hier koper in de grond ontdekt en dat bleek de jackpot te zijn. De mijnindustrie bracht welvaart. Boegbeeld van Røros is natuurlijk de markante kerk die vanaf bijna ieder plekje in het dorp goed te zien is. Het was een cadeau van de mijnbazen aan de bewoners van het dorp, met precies evenveel zitplaatsen als er destijds bewoners waren. Vanbuiten en vanbinnen leuk om te zien, maar het echte leuke deel van Røros zijn natuurlijk de kleine straatjes downtown. Achter ieder deurtje schuilt iets bijzonders: een winkel met warme kleding of woonaccessoires, een koffiebarretje om even lekker op te warmen met warme chocolademelk.

TROLLSTIGEN & ALESUND

Elf haarspeldbochten slingeren zich naar een hoogte van achthonderdvijftig meter. Onderweg storten de watervallen Stigfossen en Tverrdalfossen zich loodrecht naar beneden. Vanop de bergpas bewonderen we de wondermooie vallei en de hoogste loodrechte rotswand van Noorwegen, de Trolldindane.
De eindbestemming van de dag is Alesund, bestempeld als één van de mooiste steden van Noorwegen. In 1904 werd vrijwel de hele stad verwoest door een grote brand. Tussen 1904 en 1907 is de stad weer opgebouwd in de destijds populaire stijl Jugendstil of Art Nouveau. De stad heeft wel een bijzondere ligging maar van de Jugendstilarchitectuur zien we niet veel, tenzij in een oude voormalige apotheek, die nu het Jugendstillmuseum herbergt. Wij zijn wat ontgoocheld over Alesund.
De volgende dag trekken we naar Aksla. De heuvel rijst 418 trappen boven de Alesund uit en biedt een spectaculair panorama.

GEIRANGERFJORD

We nemen de ferry naar de overkant van de fjord en rijden tot in Hellesylt, waar we inschepen voor een één uur durende tocht naar Geiranger. Het smalle Geirangerfjord met de bijna loodrechte wanden en sierlijke watervallen is de mooiste fjord van Noorwegen. Onderweg varen we langs kleine boerderijen onderaan de fjord en afgelegen zomerboerderijen op kleine terrassen hoog boven de fjord. We vergapen ons aan de watervallen die langs de loodrechte rotswanden naar beneden storten, waarvan de Zeven Zusters de meest spectaculaire is. Eens van boord van de ferry rijden we naar Ørneveien, dat een fantastisch uitzicht op de fjord biedt.
De volgende morgen vullen regen en mist de fjord. Een nevelkleed omsluiert de hele fjord en neemt ook het piepkleine dorpje Geiranger in. We rijden door Strynsvatn (de vallei van Stryn). Het regent zachtjes en de mist blijft als slagroom rond de bergtoppen kleven. Tegen de middag bereiken we Balestrand. De zon priemt door het wolkendek en verdringt de mist. We genieten van de deugddoende warmte van de felle zonnestralen op het terras van het Kvikneshotel, ondergebracht in een statig gebouw uit 1877.

BERGEN

Hanzestad Bergen groeide aan het eind van de middeleeuwen uit tot één van de belangrijkste handelssteden in het noorden van Europa. Eeuwenlang was Bergen daardoor een bloeiende stad aan de Noorse westkust. Tegenwoordig heerst Bergen nog steeds een enorme drukte in de haven. Nu niet alleen met handelsschepen, maar vooral ook met cruiseschepen en veerboten.
Er heerst een gezellige drukte in de oude haven en aan de Bryggenkade met zijn oude handelshuizen. We slenteren langs de felgekleurde pakhuizen, ploffen ons op een zonovergoten terras en genieten van de vele krampjes waarin de marktkramers hun waar aanprijzen.
Krabben, walvisvlees en zalm verlijden de toerist en wedijveren voor de prijs van het beste hapje. Niet enkel de gerookte zalm is gepeperd, ook de prijzen. 's Avonds schepen we in voor onze Hurtigrutencruise.

HURTIGRUTEN

Aangekondigd als De mooiste zeereis ter wereld doet de Hurtigruten zijn faam alle eer aan. We genieten vijf volle dagen op zee van het prachtige landschap en de spectaculaire kust van Noorwegen. Pittoreske dorpjes, fraaie steden en machtige fjorden nemen ons mee op een fantastische reis naar het noorden van Noorwegen. De zeeroute werd eind van de 19e eeuw als expresdienst opgestart. De route bleek al snel van levensbelang voor de gemeenschappen langs de Noorse kust. Tegenwoordig varen twaalf schepen dagelijks in de noordelijke en zuidelijke richting. Wij opteerden voor de noordelijke route van Bergen naar Kirkenes.

Tröndheim is één van de mooiste steden van Noorwegen. De voormalige hoofdstad van Noorwegen is een charmante stad. Bryggen, de oude haven met zijn pakkethuizen, werd volledig gerenoveerd en bijzonder mooi in de woon- en recreatiewijken geïntegreerd. Het is er bijzonder gezellig vertoeven. We bezoeken er ook de statige Nidarosdom met zijn vele beelden en glasramen.

TRÖNDHEIMSVARTISENGLETSJER

We varen naar de Svartisengletsjer, die zijn metersdik ijs bijna in de fjord smijt. Het blauwgekleurde ijs (het ijs is feitelijk gewoon wit maar door de kristallen ervaart het menselijk oog een blauwe kleur) contrasteert sterk met zijn omgeving en het blauwgroene water van het kleine meertje aan de voet van de gletsjer. De laaghangende wolken geven de omgeving een zekere geheimzinnigheid. Op de terugweg trachten we een zeearend uit zijn tent te lokken. Hoe goed de bemanning zijn best doet, het statige dier verlaat zijn nest niet. Tientallen meeuwen zijn echter wel gediend van de inspanningen van de matrozen en storten zich als kamikazepiloten op het uitgestrooide lekkers.
We passeren de poolcirkel, wat niet zonder de nodige aandacht voorbijgaat. De reisleiding en bemanning organiseert een echte happening, met champagne en al (mits toeslag welteverstaan). We krijgen ook een oorkonde als bewijs dat we de poolcirkel overschreden hebben. Mooi aandenken, maar voor ons was dit niet de eerste keer. In IJsland hadden we reeds de poolcirkel in een schoener overgestoken.
Bij de Lofoten is het landschap echt spectaculair. Het schip moet bij Raftsundet door de smalste engte van de route manoeuvreren. In de Tollfjord (nauwelijks driehonderd meter lang en slechts honderd tot honderd vijftig meter breed) maakt het cruiseschip een spectaculaire draai. We kunnen de steile flanken van de fjord haast aanraken.
We meren aan in Trømso. De stad zelf is klein en knus met opvallend veel pubs en restaurants. Winkelen doen we in de Storgata, de hoofdstraat van de stad. Het is een kleurrijke straat waar winkels afgewisseld worden door souvenirshops en cafés. We wandelen de Trømsobrug over. De arctische kathedraal is aan de andere oever van de inham. De kerk is gebouwd is een soort driehoekvorm met veel raampartijen en glas in lood. Een bijzondere architectuur, maar wat de kerk vooral bijzonder maakt is de lichtval binnen in het gebouw. Voor de Fjellheisen kabelbaan hebben we geen tijd meer. We moeten tijdig terug op ons schip zijn.
Onze gids wacht ons op voor het bezoek aan de Noordkaap. De toon is meteen gezet. Op een bijzonder grappige en onderhoudende manier leert ze ons alle wetenswaardigheden van de regio : het meest noordelijk gelegen busstation, de meest noordelijk gelegen supermarkt en ja ... het meest noordelijk gelegen bos (groepje van vier bomen, vakkundig onderhouden door de Honningsvag Garden Club). Zeer waardevol gezien de boomgrens zo'n honderdvijftig kilometer ten zuiden van de Noordkaap stopt. Al is de Noordkaap niet echt spectaculair, de weg naar en de omgeving is grandioos. De hoge en steile wanden storten zich driehonderd meter naar beneden. Op de terugweg verklapt de gids -nog altijd even olijk- dat de landstong van Knivskjellodden feitelijk het noordelijkste punt van het Europese vasteland vormt. Stilletjes hopen ze dat met de opwarming van de Aarde de landstong onder water komt te liggen zodat de Noordkaap dan eindelijk de eer krijgt die het toekomt, m.n. het meest noordelijk gelegen punt van het Europese vasteland.

LOFOTEN & TRØMSONOORDKAAP

HANDAGERFJORD

Onderweg van Bergen naar Lofthus houden we halt bij Norheimsund, bij de waterval Steindalsfoss. We wandelen achter deze waterval en zien voor ons een watergordijn van honderden waterdruppels naar beneden storten.
De rest van de dag ontdekken we de Hardangerfjord. Aan de noordkant rijzen de bergen van Hardangervidda op. We ontdekken met een roeibootje de fjord. Hoog boven ons zien we de pittige maar prachtige monnikentrap, een pad met honderden stenen treden naar Nosi op 950 meter hoogte, aan de rand van de Hardangervidda. De hoogvlakte is rijk aan flora en fauna en hier leeft de grootste kudde wilde rendieren van Noord-Europa. Wij beperken ons tot de twee uur durende fruitwandeling. Hardangervidda is de fruitregio van Noorwegen. Zo'n tachtig percent van alle fruit dat in Noorwegen verhandeld wordt, wordt hier verbouwd. We wandelen door de appelgaarden, zien de oogst van vuurrode kersen terwijl de pruimen nog verder moeten rijpen. We sluiten de dag af met een deugddoende plons in het zwembad en een hapje op het het terras terwijl de laatste zonnestralen van de dag ons warm houden.

LYSEFJORD & PREKESTOLEN

We rijden langs de Hardangervidda hoogvlakte naar het zuiden. De Turistvegen slingert door het prachtige landschap. In Odda klatert een waterval naar beneden, weg en auto's een wasbeurt gevend. Diepe ravijnen, fjorden en diepblauwe meren glijden zachtjes aan ons voorbij.

We wandelen van Preikestolenhytta naar de Prekestolen (de preekstoel), een klif die 605 meter boven de Lysefjord uitsteekt. Tijdens de twee uur durende wandeling overbruggen we een hoogteverschil van 335 meter. De egale rots van ruim 25 op 25 meter biedt een fantastisch zicht op de Lysefjord en een spectaculair zicht op de omliggende bergen. De Prekestolen is een populaire locatie voor fervente parapenters die van de rots springen en van enkele seconden vrije val genieten. Vandaag zijn er echter geen waaghalzen te bespeuren. Voor ons is het uitzicht al duizelingwekkend genoeg.

STAVANGER

Stavanger is een echte havenstad. Sardienen en olie zijn van goudwaarde voor deze regio. We wandelen door de oude haven waar kelners ons willen verleiden om in het beste restaurant van de stad te dineren, het hunne uiteraard. Het beste visrestaurant van Stavanger (Straen Fiskerestaurant) ligt aan de andere kade. Het restaurant is echter volgeboekt zodat we teleurgesteld afdruipen. Tango is een goed alternatief. Op het dakterras laten we ons de gegrilde heilbot en kalfsvlees smaken.
De volgende morgen slenteren we door Gamle Stavanger, oude witte huisjes van weleer. De met kasseien bestraten steegjes leiden ons naar de haven, waar een reuzegroot cruiseschip net is aangemeerd en een kolossale lading toeristen lost. Wij maken ons snel uit de voeten.

LINDESNES

We rijden naar Sørlandet, de zuidelijke provincie van Noorwegen. Na het meest noordelijke punt van Noorwegen (Noordkaap) bezoeken we het meest zuidelijke punt (Lindesnes Fry). De vuurtoren van Lindesnes was een baken voor de zeevaarders, nu is het vooral een toeristische attractie. We eindigen in Noorwegen zoals we er arriveerden, nu bijna drie weken geleden. De regen valt met bakken uit de lucht. We vluchten naar onze auto en rijden naar Kristiansand waar we inschepen voor de ferry naar Hirthals in Denemarken, waarvan we terug huiswaarts keren.
Tot ziens, Kristiansand. Vi ses snart, Norge.